Maluch w kuchni

Aby nie przesłodzić – cukier w diecie dziecka

Słodki smak cukru uzależnia i niekorzystnie wpływa na zdrowie. Niby o tym wiemy, a jednak zapominamy. Dlatego warto zapamiętać, że cukier szkodzi wszystkim także dzieciom. Trudno jest całkowicie wyeliminować go z codziennej diety malucha, jednak trzeba próbować. Cukier w diecie dziecka musi być ograniczany względu na jego zdrowie.

Słodki smak

Już od pierwszych chwil naszego życia przyzwyczajamy się do słodkiego smaku, który ma mleko matki. Ten smak w późniejszym czasie będzie kojarzył się nam z poczuciem bezpieczeństwa i spokoju, jakiego doznawaliśmy przy piersi matki. Jednak tylko mleko matki jest jedynym słodkim pokarmem, który jest pełnowartościowy i w pełni odżywczy. Od innych słodkich produktów, szczególnie tych dosładzanych należy trzymać dzieci z daleka. Zawartość cukru w codziennej diecie malucha trzeba ograniczyć do minimum. W ciągu dnia dwu i trzylatki mogą przyjąć około 20-25 gramów, czyli 5 łyżeczek cukru (jedna łyżeczka cukru waży 4 gramy), który nie jest naturalnym składnikiem np. owoców. Taki cukier znajduje się w sokach, płatkach śniadaniowych, kaszkach, serkach itp. Niestety zawartość cukru w tych produktach przekracza dopuszczalne normy. Z tego też powodu koniecznie trzeba zwracać uwagę na zawartość cukru dodanego w poszczególnych produktach i dokładnie czytać etykiety.

Jakich produktów unikać, a jakie wybierać?

Warto wcześniej sporządzić listę produktów żywieniowych, w których zawartość cukru jest największa i ich unikać, aby maluch nie zdążył ich polubić. Napoje gazowane oraz owocowe, ciastka, gotowe desery, dosładzane produkty mleczne i gotowe sosy, a także keczup zajmują czołowe miejsce na „cukrowej czarnej liście”. Cukierki, lizaki, żelki, czekoladki itp. słodycze uzupełniają tą wyliczankę. Unikać należy także żywności wysoko przetworzonej oraz odtłuszczonej. Ułożenie zdrowej diety nie jest wcale pracochłonne i czasochłonne. Zdrowe nawyki żywieniowe trzeba kształtować jak najwcześniej, najlepiej na etapie rozszerzania diety. Nie można dosładzać herbatek, kaszek, deserków. Cukier musi pochodzić przede wszystkim z naturalnych węglowodanów np. tych zawartych w zbożach oraz owocach i warzywach. Ilość cukru zawartego w takich produktach w pełni zaspokoi dzienne zapotrzebowanie na ten składnik. Cukier w diecie dziecka jest potrzebny, dzięki niemu maluchy mają energię do zabawy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *