Różnorodności

Jak wrócić do formy po ciąży – praktyczne porady

Pierwsze dni po porodzie to bardzo specyficzny okres w życiu kobiety. Ogromne zmęczenie, dolegliwości fizyczne, zmiana stylu życia i ogromna miłość do maleństwa sprawiają, że jest to wyjątkowy czas. Odpowiednie nastawienie do nowych obowiązków sprawia, że szybko może powrócić forma po ciąży, a raczej sprzed ciąży. Tym wyjątkowym i niepowtarzalnym czasem trzeba się cieszyć.

Powrót do formy po ciąży, a okres połogu

Natychmiastowy powrót do formy po ciąży jest niemożliwy i wszelkie takie próby mogą być niebezpieczne dla zdrowia kobiety. Mamy powinny być pod szczególną ochroną przez okres połogu, czyli około sześciu tygodni, a już na pewno nie mogą się nadwyrężać przez pierwsze trzy tygodnie od urodzenia dziecka. Oczywiście sama opieka nad maluszkiem bywa bardzo męczącą i absorbująca dlatego inne czynności warto przekazać najbliższym członkom rodziny i przyjaciołom. Wsparciem dla kobiety w połogu musi być też ojciec dziecka. Już od pierwszych dni życia maluszka trzeba zaangażować świeżego upieczonego tatę w jego obowiązki. Wsparcie i opieka najbliższych przyśpiesza powrót do formy po ciąży. Sprzątaniem, gotowaniem, praniem itp. czynnościami może zająć się np. mama, teściowa, siostra, przyjaciółka, czy mąż. W pierwszych dniach po porodzie nie można podnosić ciężkich przedmiotów. Ciężar dziecka to maksimum, dla kobiety w połogu. Nadmierny wysiłek może spowodować osłabienie mięśni, nasilić krwawienie, czy też  spowodować rozluźnienie szwów i inne dolegliwości. W okresie połogu szczególnie trzeba dbać o higienę intymną, podmywać się bieżącą wodą po każdym skorzystaniu z toalety. Ważne jest także wietrzenie szwów i blizn. Właściwa troska o higienę zapobiega powstawaniu zakażeń i przyśpiesza gojenie się ran poporodowych.

Dieta po porodzie

Jak wrócić do formy po ciąży? Czy trzeba zachowywać ścisłą dietę? Jak szybko schudnąć po ciąży? Takie pytania z pewnością przewijają się przez głowę, każdej przyszłej mamy, a odpowiedzi na te pytania warto poznać dużo wcześniej, zanim znacząco przybierzemy na wadze. Dieta po porodzie jest taka samo ważna jak odpoczynek. Mamy karmiące piersią muszą dobierać tak produkty żywieniowe, aby korzystnie wpływały na organizm noworodka, a także uzupełniały niedobory witamin i składników mineralnych w ich organizmie. U wielu kobiet po porodzie występuje anemia, która jest wynikiem nadmiernej utraty krwi podczas porodu lub komplikacji. Aby szybko schudnąć po ciąży i wrócić do pełni formy fizycznej i psychicznej trzeba wprowadzić następujące zasady żywieniowe. Najlepiej spożywać pięć posiłków dziennie o małej objętości, aby organizm zaczął spalać tłuszcz zgromadzony w trakcie ciąży. Każdego dnia trzeba też wypijać dwa kubki zielonej herbaty, która zapobiega gromadzeniu się tkanki tłuszczowej oraz zabija wolne rodniki. Zielona herbata przyśpiesza również metabolizm. Dieta po porodzie powinna być też bogata w pełnowartościowe białko. W okresie karmienia piersią trzeba unikać smażonych potraw i zmieniać je na te pieczone i gotowane, a to pomaga zrzucić zbędne kilogramy. Unikajmy też warzyw wzdymających np. fasoli, kapusty, papryki, czosnku, czy cebuli. Zamiast masła używajmy oliwy z oliwek, która zawiera wiele cennych, nienasyconych kwasów tłuszczowych potrzebnych do prawidłowego rozwoju dziecka, a także korzystnie wpływających na wygląd skóry oraz odporność. Dieta kobiety po porodzie musi być także bogata w witaminę C, która zapewnia syntezę kolagenu i nadaje skórze elastyczność. Również po urodzeniu dziecka, mamy nie mogą zapomnieć o kwasie foliowym i żelazie. Trzeba także dużo pić, dwa litry płynów to minimum dla mamy karmiącej i starającej się schudnąć.

Ćwiczenia po porodzie

Tak jak wspominałam powyżej w okresie połogu, nadmierna aktywność fizyczna jest zabroniona. Ćwiczenia po porodzie można zacząć gdy zostaną zdjęte szwy i rany się zabliźnią. Po kilku dniach od porodu można zacząć ćwiczyć mięśnie Kegla. Takie ćwiczenia wzmacniają mięśnie dna miednicy i krocza, co pozwala uniknąć w przyszłości wielu nieprzyjemnych problemów, takich jak nietrzymanie moczu. Ćwiczenia po porodzie muszą być dostosowane do kondycji i możliwości młodej mamy. W zajęciach fitness można uczestniczyć po zakończeniu połogu, czyli po okołu sześciu tygodniach w przypadku porodu naturalnego. W przypadku cesarskiego cięcia, trzeba poczekać około dziesięciu tygodni. Zazwyczaj kobiety pojawiają się na siłowni, czy sali fitness dopiero gdyż poczują się dobrze w roli mamy, czyli około trzy miesiące po porodzie. Najlepsze ćwiczenia po porodzie to takie, które nie tylko spalają tkankę tłuszczową ale również modelują mięśnie. Ćwiczenia po ciąży powinny równomiernie modelować całe ciało, a nie tylko brzuch, uda i pośladki. Zaletą aktywności fizycznej po ciąży jest nie tylko smukła, zgrabna sylwetka ale również pozytywna energia, która tak bardzo potrzebna jest młodym i zmęczonym mamom. Warto uczestniczyć też w zajęciach grupowych, towarzystwo innych kobiet jest też bardzo potrzebna zwłaszcza aby powrócić do formy psychicznej.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *